Sidan kunde inte hittas – Learnify EdTech https://learnify.se Fri, 27 Oct 2023 13:01:19 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.3.17 /wp-content/uploads/sites/3/2019/02/cropped-learnify-edtech-favicon-32x32.png Sidan kunde inte hittas – Learnify EdTech https://learnify.se 32 32 Vi presenterar: Author! https://learnify.se/2020/04/06/vi-presenterar-author/ https://learnify.se/2020/04/06/vi-presenterar-author/#respond Mon, 06 Apr 2020 08:47:54 +0000 https://learnify.se/?p=3090

Har du sett vårt författarverktyg för att skapa digital utbildning?

Author – ett verktyg för proffs men enkelt nog för nybörjare.

När du köper färdiga utbildningar av oss så kan du själv underhålla dem med Author. Kanske är det dags att börja skapa egna utbildningar? Då hjälper vi dig komma igång!

Som sagt; tillräckligt bra för dem som vunnit VM i e-Learning – men så enkelt att alla kan producera och underhålla digitalt utbildningsmaterial.

Kontakta oss för mer information, eller besök Learnify Tools.

]]>
https://learnify.se/2020/04/06/vi-presenterar-author/feed/ 0
Utbildning för idédrivna organisationer https://learnify.se/2019/08/26/utbildning-for-idedrivna-organisationer/ https://learnify.se/2019/08/26/utbildning-for-idedrivna-organisationer/#respond Mon, 26 Aug 2019 13:05:52 +0000 http://learnify.se/?p=2547

Något som vi verkligen gillar är att skapa utbildningslösningar för idédrivna organisationer. Vi är stolta över att få ha samarbetat med organisationer som Friluftsfrämjandet, Bilda, Astma- och Allergiförbundet, Lärarförbundet, Kommunal, Studieförbundet Vuxenskolan, NBV, Sensus och Studiefrämjandet.

En annan sak vi är stolta över är vår egen utbildningsplattform. Här arbetar många av våra samarbetspartners för att bidra till ett ökat engagemang och inflytande i civilsamhället. Plattformen innehåller vårt eget författarverktyg som gör det enkelt och smidigt för alla användare att skapa sina egna digitala utbildningar. Kolla in vår film som berättar hur vi arbetar med just idédrivna organisationer.

]]>
https://learnify.se/2019/08/26/utbildning-for-idedrivna-organisationer/feed/ 0
Friluftsfrämjandet: Barnkonventionen https://learnify.se/2019/08/26/friluftsframjandet-barnkonventionen/ https://learnify.se/2019/08/26/friluftsframjandet-barnkonventionen/#respond Mon, 26 Aug 2019 12:39:02 +0000 http://learnify.se/?p=2519

Ända sedan 1950-talet då Friluftsfrämjandet började guida barn ut i naturen så har de gjort det med utgångspunkt i barnets bästa. Barnkonventionen utgör grunden till det förhållningssätt som krävs för att Friluftsfrämjandet ska vara tillgängligt för alla barn. Ett förhållningssätt för att barn ska få delaktighet och inflytande i en verksamhet som är för barnens bästa.

Friluftsfrämjandets utbildning om barnkonventionen tar avstamp i Friluftsfrämjandets verksamhet, och syftar till att ge ledare stärkande kunskap och verktyg.

Vår utmaning

Friluftsfrämjandets ambitioner i det här projektet var höga. Man ville skapa en riktigt engagerande och visuellt tilltalande utbildning som verkligen får deltagarna att tänka till. Samtidigt var resurserna begränsade. Vi skulle behöva dela på arbetsuppgifterna för att få till en riktigt bra utbildning. Det krävde ett stort engagemang och ett nära samarbete mellan våra team.


Vår lösning

Lösningen blev en samproduktion, där Friluftsfrämjandet med vårt stöd har gjort mycket av arbetet själva. Learnify EdTech har stöttat med konceptarbete, projektledning, manuscoachning och filmproduktion. Det täta samarbetet gav lysande resultat. Det blev en riktigt snygg utbildning, med vackra bilder, informativa texter och tänkvärda reflektionsövningar.

Våra styrkor

Det här projektet är ett exempel på ett riktigt lyckat samarbete. Genom att dela på arbetsuppgifterna har vi tillsammans med Friluftsfrämjandet skapat en utbildning som lever upp till de höga ambitionerna som fanns initialt. Vi ser framförallt två styrkor hos oss själva som möjliggjort denna satsning – enastående samarbetsförmåga och vårt lättanvända utbildningsverktyg Learnify. Med detta verktyg har Friluftsfrämjandet själva kunna producera stora delar av utbildningen, och kommer också kunna underhålla den på ett enkelt sätt i framtiden.

]]>
https://learnify.se/2019/08/26/friluftsframjandet-barnkonventionen/feed/ 0
Välkommen in till learnify.se! https://learnify.se/2019/06/14/nya-learnify-se-ar-nu-pa-plats/ https://learnify.se/2019/06/14/nya-learnify-se-ar-nu-pa-plats/#respond Fri, 14 Jun 2019 10:57:41 +0000 http://learnify.se/?p=2339




]]>

Välkommen in till learnify.se! Här hittar du en massa info om vad vi jobbar med och vad vi kan erbjuda din organisation. Här loggar du också in i Learnify. Klicka i logga in-rutan högst upp till höger!

]]>
https://learnify.se/2019/06/14/nya-learnify-se-ar-nu-pa-plats/feed/ 0
Friluftsfrämjandet, Astma- och Allergiförbundet: Allergisäkra äventyr https://learnify.se/2019/05/22/friluftsframjandet-astma-och-allergiforbundet-allergisakra-aventyr/ https://learnify.se/2019/05/22/friluftsframjandet-astma-och-allergiforbundet-allergisakra-aventyr/#respond Wed, 22 May 2019 07:52:51 +0000 http://learnify.se/?p=1733

Alla barn och unga har rätt att få vara utomhus, röra på sig och ha en aktiv fritid. Men många barn avstår från aktiviteter utomhus av rädsla för allergiska reaktioner. I Allergisäkra äventyr får den som leder barn- och ungdomsgrupper veta vad astma och allergier är, vad som händer i kroppen och vad man som ledare kan göra för att allergisäkra friluftsaktiviteter.

Vår utmaning

I den här webbutbildningen behövde vi förmedla både känsla och kunskap på ett kortfattat och lättillgängligt sätt. Bildspråket behövde kännas relevant för målgruppen, så (till vår stora glädje!) behövde vi ta oss ut i naturen för att göra vissa delar av produktionen. Vi behövde också förmedla barns känslor och upplevelser på ett trovärdigt sätt.

Vår lösning

Lösningen blev en kärnfullt berättad e-utbildning, med flera inlsag av film. Med filmens hjälp kan vi dels ta oss ut i naturen, till det rätta sammanhanget. Vi kunde också låta en ämnesxpert med egna ord förmedla fakta om astma och allergier. Och så gjorde vi filmade intervjuer med barnen själva. Att låta barnen få uttrycka sina känslor och upplevelser med egna ord blir ett effektfullt sätt att förmedla varför den här kunskapen är viktig. Filmerna producerade vi helt själva med våra egna inhouse-resurser. Produktionen var en samproduktion med Friluftsfrämjandet och Astma- och Allergiförbundet, där vi gjorde vissa delar och de gjorde vissa delar av produktionen.

Våra styrkor

Många företag i vår bransch har inte egna filmteam inhouse, utan hyr in filmare vid behov, vilket förstås påverkar kostnaderna och logistiken i projektet. Eftersom vi har all kompetens på plats kan vi på kort tid skapa effektfull och högkvalitativ film även till mindre projekt. Inhouseproduktionen möjliggör också en kreativ process där manusförfattaren och fotografen har en kontinuerlig dialog kring det visuella berättandet – allt för att maximera filmmediets möjliggheter. I det här projektet hade vi också stor nytta av vårt egenutvecklade utbildningsverktyg. Förutsättningarna var sådana att vår samarbetspartner behövde kunna producera en del av utbildningen själva – vilket är fullt möjligt med vårt lättanvända verktyg.

]]>
https://learnify.se/2019/05/22/friluftsframjandet-astma-och-allergiforbundet-allergisakra-aventyr/feed/ 0
Åkersjön – säsongens vackraste location https://learnify.se/2019/04/26/akersjon-sasongens-vackraste-location/ https://learnify.se/2019/04/26/akersjon-sasongens-vackraste-location/#respond Fri, 26 Apr 2019 08:38:26 +0000 http://learnify.se/2019/04/26/akersjon-most-beautiful-location-of-the-season/

]]>

Ibland har vi turen att få filma på de där särskilt vackra platserna, som nu i april när vi fick möjligheten att åka upp till natursköna Åkersjön i Jämtland.  

Skidskola, fikastunder och skoteråkning

Vi var i Åkersjön i samarbete med Friluftsfrämjandet, för att fånga vintriga bilder till våra filmproduktioner. Bilderna kommer till exempel att synas i Friluftsfrämjandets nya webbaserade ledarutbildning om Barnkonventionen.

Våra duktiga filmare Jesper och Karin såg till att vi fick med oss en massa fina bilder hem, på skidåkande barn, fikastunder i skidbacken, skotrar som åkte i öppna landskap och gjorde tricks – och förstås en hel drös fantastiska miljöbilder på berg, skog och solnedgång.

Åkersjön

Olika kameror för olika bilder

Med oss till fjälls hade vi fyra olika kameror som vi använde för att få olika vinklar, utsnitt och rörelser i bilderna.

Vi valde att använda drönare (MAVIC 2 PRO, Hasselblad) för att få fina miljöbilder som verkligen kunde fånga den underbara fjällmiljön. Just den här drönaren är bra då den är lätthanterlig, det finns många olika inställningar beroende på vad och hur man vill filma, och kvalitén på bilderna blir väldigt bra.

Åkersjön

För att filma mer actionfyllda scener använde vi oss av en Gopro (Gopro 4), som satt på en stabilisator. Till exempel filmade vi skotrar från en annan skoter. En Gopro är i den situationen bra då den är liten, lätt att hålla och kvalitén på bilderna blir väldigt bra. Stabilisatorn gör kamerarörelserna mjukare och stabilare.

Vi använde en systemkamera (Sony 6500) för att få basic-videos som är tagna från marken, och som kan vara både statiska och dynamiska. Vi hade kameran på en Ronin som är en stabilisator. Den gör kamerarörelserna mjuka och stabilare.

Vi använde oss också av en vanlig mobiltelefon (iPhone 7) för att spela in basic-videos. Mobilkameran är ju bra på det sättet att den är lätt att ha med sig överallt.

Åkersjön

Pedagogisk film från Learnify

Film är ett fantastiskt verktyg för att skapa digitalt pedagogiskt material. Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder full inhouseproduktion av olika typer av film. Hör av dig om du vill veta mer!

]]>
https://learnify.se/2019/04/26/akersjon-sasongens-vackraste-location/feed/ 0
Innovativt lärande i fokus på SETT 2019 https://learnify.se/2019/04/26/innovativt-larande-i-fokus-pa-sett-2019/ https://learnify.se/2019/04/26/innovativt-larande-i-fokus-pa-sett-2019/#respond Fri, 26 Apr 2019 08:25:40 +0000 http://learnify.se/?p=1435

SETT är en årlig konferens och Skandinaviens största mötesplats inom det moderna och innovativa lärandet. Självklart var vi på Learnify där!

Spännande snack om pedagogisk teknik

Den 11 april fanns vi på plats på Kistamässan (mitt i Nordens Silicon Valley!) för att berätta om hur vi stöttar skolor och organisationer i att utveckla lärande med smart digital teknik, och såklart också låta oss inspireras av alla kloka deltagare och talare. På programmet fanns spännande föreläsningar, inspirerande workshops och förstås en massa mingel och möten.

Learnify EdTech är en del av Learnify. Vi hade ett stort gäng på plats från Learnify. På bilden syns Niklas Andersson (vice VD), Sara Nyström (projektledare), Per Brahm (VD) och Jonatan Lampa (utvecklare) tillsammans med allas stora idol Bolibompadraken.

Årets tema “co-create and educate”

Med årets tema “co-create and educate” hade SETT skapandet i fokus – något som förstås är centralt även för oss på Learnify. Vår plattform ger fantastiska möjligheter för lärare och elever att själva skapa, dela och samarbeta kring lärmaterial. Kreativitet och delaktighet är perspektiv som vi tror starkt på!

Många ville testa vårt verktyg

I vår monter kunde deltagarna själva få titta närmare på vårt egenutvecklade författarverktyg – något som intresserade många! Med vårt verktyg kan du snabbt bygga ditt helt egna digitala lärmaterial. Du får tillgång till olika lättanvända funktioner som ger dig möjlighet att snabbt skapa ditt innehåll och sprida kunskap – oavsett om du vill ta fram en hel kurs, en lektionsplanering eller en inspirationstavla. Helt i linje med årets tema på SETT “co-create and educate”!

Per Brahm (VD) och Sara Nyström (projektledare) från Learnify hade roliga dagar på SETT!

]]>
https://learnify.se/2019/04/26/innovativt-larande-i-fokus-pa-sett-2019/feed/ 0
Använd mindfulness för att maximera lärandet https://learnify.se/2019/04/26/anvand-mindfulness-for-att-maximera-larandet/ https://learnify.se/2019/04/26/anvand-mindfulness-for-att-maximera-larandet/#respond Fri, 26 Apr 2019 08:17:51 +0000 http://learnify.se/?p=1427

När har vi lättast att lära oss något nytt? Är det när vi precis har upptäckt att vi fått en p-bot eller att någon har krockat vår bil, när vi har stannat uppe med sjukt barn hela natten, eller är det när vi är utvilade och stressfria?

Sinnesstämningen påverkar prestationen

Vår sinnesstämning har direkt inverkan på vår arbetsprestation (Harvard Business Review). Vanliga utmaningar inom utbildningsindustrin är att stimulera motivationen och öka elevernas  behållning av utbildningen. Om vi kan hitta ett sätt att förbättra deras sinnesstämning inför en utbildning kommer det i teorin att hjälpa dem komma ihåg mer av vad de lär sig. Mindfulness är en metod som kan hjälpa elever hantera tankar och sinnestillstånd mer effektivt.

Vad är mindfulness?

Merriam-Webster-ordlistan definierar mindfulness som “the practice of maintaining a nonjudgmental state of heightened or complete awareness of one’s thoughts, emotions, or experiences on a moment-to-moment basis”. Men hur etablerar vi en icke-dömande inställning gentemot våra tankar? Vi måste öva eller utbilda oss, precis som vi alltid behöver göra.

Integrera mindfulness i utbildningar

Det finns några olika sätt att integrera mindfulness i utbildningar, särskilt i fall där eleverna sannolikt är negativa till den förändring som ligger till grund för utbildningen. Här följer tre förslag:

  1. Gå igenom olika mindfulnessövningar och försök hitta kreativa sätt att integrera dem i delar av utbildningen. Länkarna nedan ger exempel på mindfulnessövningar:
    1. PocketMindfulness
    2. LeftBrainBuddha
  2. Hitta och integrera ett mindfulnessprogram i jobbkulturen. Det här har till exempel Google testat:
    1. Forbes : How to kill a thought in a good way
    2. New York Times: Ok Google, Take a deep breath
    3. Forbes: Guide to Mindfulness at work
  3. Uppmuntra företaget att lägga in guidade övningar om 3-15 minuter i början av en utbildning, i ett nyhetsbrev eller andra utskick. UCLA har provat den här metoden:
    1. UCLA

Bra på arbetsplatsen

Mindfulness kanske inte är lösningen på alla företagsproblem, men att introducera det på en arbetsplats kan ändå bidra till mycket gott. Det kan reducera stress, skapa en mer harmonisk arbetsplats, och hjälpa medarbetarna att bättre hantera olika situationer. Vem skulle inte uppskatta det?

]]>
https://learnify.se/2019/04/26/anvand-mindfulness-for-att-maximera-larandet/feed/ 0
Teknikcollege: Handledarutbildning https://learnify.se/2019/02/20/teknikcollege-handledarutbildning/ https://learnify.se/2019/02/20/teknikcollege-handledarutbildning/#respond Wed, 20 Feb 2019 10:04:49 +0000 http://learnify.se/?p=471

Teknikcollege, som är en samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning, såg att det fanns en stor efterfrågan på bra utbildningsmaterial kring vad det innebär att vara handledare för praktikanter inom industrin. Tillsammans tog vi fram en omfattande handledarutbildning som riktade sig till till dem som handleder elever från en Teknikcollegecertifierad utbildning. Lösningen, som består av såväl lärarledda som webbaserade delar blev helt unik och mycket uppskattad.

Vår utmaning

Teknikcollege genomförde en förstudie med företag och utbildare för att identifiera framgångsexempel och efterfrågat stöd i handledarskap. Resultaten av förstudien visade att det fanns en efterfrågan på stöd och uppdaterat material för att smidigt kunna bedriva en kvalitativ handledarutbildning och ge de studerande en praktik av hög kvalitet. Eftersom vi ville att utbildningen i hög grad skulle bygga på konkreta scenarion som speglar vardagen för handledare och studerande var utmaningen att hitta verklighetstrogna situationer, i en utmanande miljö.

Vår lösning

Det fanns ett behov av både lärarledd och webbaserad utbildning, och därför gjorde vi en kombinerad lösning. Idag finns den digitala produktionen både som webbaserad utbildning och i en version anpassad för att kunna genomföras vid en lärarledd träff. Dessa alternativ kompletterar varandra i att webbversionen kan fungera som repetition för deltagare från den lärarledda träffen, eller en helt fristående utbildning för den som vill genomföra den individuellt.

Versionerna är uppdelade i två delar med fyra respektive fem avsnitt per del. Deltagarna tar bland annat del av filmade situationer och får reflektera och svara på frågor kring vad de sett. De interagerar också genom sociala övningar där de till exempel får ta ställning till och värdera påståenden. Flera övningar är reflekterande frågor där deltagarna också kan välja att dela med sig av sina svar till andra deltagare, och ta del av hur de i sin tur har svarat.

Våra styrkor

Enligt Teknikcollege uppfylldes samtliga kortsiktiga mål (1 år) för projektet. Detta avser antal handledare som genomfört utbildningen (cirka 600 personer), implementering i Teknikcollege-regionerna, och att det i högre grad finns en systematik i arbetet med lärande på arbetsplatsen. Flera deltagare menar att innehållet i utbildningen väcker många nya tankar och idéer om hur de kan få det trivsamt och lärorikt i deras arbete med handledning. I utvärderingen framkom också att filmerna verkligen fångar hur det kan och bör vara i praktiken.

]]>
https://learnify.se/2019/02/20/teknikcollege-handledarutbildning/feed/ 0
Skolverket: Valideringsarbete i teori och praktik – en introduktion https://learnify.se/2019/02/20/skolverket-valideringsarbete-i-teori-och-praktik-en-introduktion/ https://learnify.se/2019/02/20/skolverket-valideringsarbete-i-teori-och-praktik-en-introduktion/#respond Wed, 20 Feb 2019 10:00:15 +0000 http://learnify.se/?p=463

]]>

Vi samarbetade med Skolverket för att utveckla en grundläggande utbildning om validering – en process som går ut på att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig – oavsett var, när och hur detta lärande har skett. Validering kan vara ett effektfullt och resurssmart verktyg för att ta tillvara kompetens, och snabbare hjälpa människor ut på arbetsmarknaden. Lösningen blev en webbaserad utbildning baserad på fyra verklighetsnära case gestaltade i dramatiserad film.

Vår utmaning

I kravspecifikationen vi tog emot från Skolverket fanns en lång lista med kunskapskrav som utbildningen skulle hjälpa deltagarna att uppnå. Ämnet validering är brett, och för en nybörjare är det mycket information att ta in för att kunna komma igång med arbetet på ett bra sätt. Valideringsprocessens praktiska moment kräver också övning. Vi behövde hitta en lösning som kombinerade fakta med relevanta men ändå enkla övningsformer. Dessa i sin tur måste fånga upp de aspekter i innehållet som deltagarna kunde behöva träna mer på. Dessutom ville vi se att innehållet speglade hur verkligheten faktiskt kan se ut.

Vår lösning

Vi utgick från valideringsprocessens olika moment och byggde upp en webbaserad utbildning baserad på fyra verklighetsnära case gestaltade i dramatiserad film. Genom att svara på frågor och lösa problem genom casen tar sig deltagarna vidare i utbildningen, och checkar på så sätt kontinuerligt av sina egna kunskaper. Till detta kom ett introduktions- och ett avslutningsavsnitt med presentation av utbildningen respektive ett sluttest. De fyra grundläggande avsnitten fungerar som en bred introduktion till validering. Som komplement finns en kunskapsbank fylld med ytterligare fördjupningsmaterial i form av animerade faktasekvenser, artiklar och litteraturtips för den som vill lära sig mer. Kunskapsbanken fungerar även som stöd när deltagarna ska genomföra övningsuppgifterna i utbildningen genom direktlänkar till aktuellt stödmaterial.

Våra styrkor

David Lundgren var Skolverkets projektledare för satsningen, och jobbade i nära samverkan med Learnifys projektteam projektteam under arbetet med utbildningen. Han imponerades av manusförfattarnas förmåga att snabbt sätta sig in i ett för dem helt nytt ämne och uppskattade det pedagogiska upplägget med de verklighetsnära casen. En annan positiv faktor med att arbeta enligt Learnifys metod – där vi agerar partner snarare än leverantör – som David lyfte fram är att det ger kunden möjlighet att diskutera internt, lära sig av varandra och bli stärkta som organisation.

]]>
https://learnify.se/2019/02/20/skolverket-valideringsarbete-i-teori-och-praktik-en-introduktion/feed/ 0